İSİMLER NE HALDE?

Posted on Updated on

“Somut işlemler döneminde olan öğrencilerimize soyut kavramları öğretmek için nasıl bir yol izlemeliyiz?” Sorusundan yola çıkarak soyut kavramları somutlaştırarak derslerimizi işlemeye gayret ediyoruz.

Bu hafta Türkçe dersimizde “İsmin Halleri” konusuna giriş yaptık. Konumuza günlük hayattan yola çıkarak “5 Beş Kardeş “ hikâyesi ile başladık. (Dikkat çekme)

Hikâyemiz şu şekildeydi:

Günlerden bir gün başparmak, işaret parmağı, orta parmak, yüzük parmak ve serçe parmak (beş kardeş) çok kavga etmiş. ( Burada bu beş parmağın, kardeş olduğu söylenir.) Aslında bu beş kardeş hep kavga ederlermiş. O gün de kardeşler oyuncak kavgasına tutuşmuşlar. Hemen hemen her gün kavga etmelerinden sıkılan babaları, bu beş kardeşe bir ders vermek istemiş. Onları kimsenin olmadığı ıssız bir adaya götürmüş. Adaya çocuklarını bırakırken adadan kurtulmalarının mümkün olduğunu ellerine on beş kelimenin yer aldığı bir kâğıt bırakacağını söylemiş. Kâğıdı bırakırken de kâğıttaki kelimelerin ortak bir özelliğinin olduğunu, eğer şifreyi çözerlerse adadan kurtulabileceklerini söylemiş ve gitmiş.

Hikâyemiz burada kesilir ve hikâyede verilen on beş kelime ismin hallerine göre sınıflandırılır. Burada öğrencilerin ismin yalın halinde ek almadığını ve diğer kelimelerde eklerin olduğunu bulmaları için yönlendirici sorular sorulur. (Kaynakça: http://ogrenmeningizemi.blogspot.com.tr/2015/02/s-u-el-i-nhaller-i-ne-debak-merhabalar.html)

Hikâyeden sonra öğrencilerle ismin halleri tek tek açıklanır. Açıklama yaparken “ev” kelimesinden yola çıkılır. Ev kelimesinden yola çıkmamızın nedeni ise onların günlük hayatınla daha çok bağlantı kurabilmelerini bekliyor olmamız.

Bodrum Evleri ile İsmin Hallerini Öğreniyoruz.

Öğrencilerimize 5 tane mavi, 3 tane beyaz renkte kağıt verdik. Beyaz kağıtlara 5 tane Bodrum evi çizip kesmelerini istedik. ( Yönergelerini vererek)  Üzerinde 4 tane kız resmi olan bir kağıt verdik ve kız resimlerini kesmelerini istedik. (Kağıtlardaki çocukların kız olmasının nedeni   kadının toplumun her alanında etkin rol oynaması gerektiğinin önemini vurgulamaktı.) Öğrencilerimizin kestikleri evleri tek tek mavi kağıtlara yapıştırmalarını istedik.Öğrenciler   kestikleri resimlerin 4 tane, fakat ev resimlerinin 5 tane olduğunu söylediler ve bunun nedenini sordular. Buradan yalın halde olacak eve resim  yapıştırmamaları sonucunu çıkartmalarını bekledik.

İsmin ayrılma haline evinden ayrılan ve üniversiteye giden bir öğrenciyi,

İsmin yönelme haline üniversiteyi bitiren ve artık evine dönen bir öğrenciyi,

İsmin belirtme haline uzaktan özlemle evini gösteren bir öğrenciyi,

İsmin bulunma halini de ailesi ile yaşayan bir öğrenciyi tasarlamalarını istedik.

Daha sonra bakın nasıl ürünler ortaya çıktı…

Gönderen  TED Bodrum Koleji Sınıf Öğretmeni

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s