Öğrencilerim Ödev Yapmıyor!

Posted on Updated on

Hepimiz ödev konusunun bir sorun halinde karşımızda durmakta olduğunun farkındayız. Öğrencilerim bu konuyu daha ciddi bir şekilde dikkate almaya başlayınca ben de bu konuya farklı bir açıdan bakmaya başladım.

Bu makalede, ödev konusuna niçin öncelikli bir yer verdiğimizi ve görevler, ödev disiplini noktasında faydalı olacağına inandığımız bazı ipuçları paylaşacağım.

 tekir_sahis1

Ödev alışkanlıklarınızı ve algılarınızı değiştirin.

“Öğrencilerim ödev yapmıyor.” Bu cümleyi hepimiz işitmişizdir. Öğretmenler ödev kontrolü yaparken, öğrenciler ödev için zaman bulamadıklarını söylerler.Birçok öğretmen, öğrencilerin bu konu hakkındaki olumsuz görüşlerinden dolayı hayal kırıklığına uğrar. Ben bireysel olarak bunun çok da büyük bir dert olmadığına inanıyorum. Ödevleri günlük rutinimizin bir parçası olarak görmektense daha bölünmez bir bütün olarak düşünmeliyiz.

Burada bazı sebepler var:

  • Öğrenciler, ebeveynler ve kurumların idarecileri şöyle bir beklenti içindeler:“Öğretmen, her ders bitiminde mutlaka ödev vermeli.” Bu görüşle çok sık karşılarız.

  • Zamanın kısıtlı olması, akla gelebilecek hemen her türlü senaryoda, öğrencilerin sınıf içinde ihtiyaç duyduğu –dil ya da beceri işleri– her şeyi yapmamızı imkansız hale getirebiliyor. Bu sebeple bazı şeyler yok sayılabilir. Bu noktada da ödev mükemmel bir çözümdür.

 

  • Ödevler yardımcı olur. Çünkü ödev, konuları sağlamlaştırma ve gözden geçirme için bir şanstır, öğrenenin dille iletişim halinde olacağı kesindir. İngilizcenin yabancı dil olarak öğretildiği bir sınıfta ödev vermek, sınıf dışında İngilizce deneyimi şansı sağlayabilir.

  • Öğrencilerinizin özerk olmasını istersiniz. Ödev, öğrencileri bağımsız olarak öğrenmeye cesaretlendirir. Yeni ve var olan kaynakları keşfetmelerini sağlar. Şimdi öğrencilerin materyalleri araştırmasının ve neye ihtiyaçları olduğuna nokta atışı yapmanın zamanıdır.

 tumblr_n0ql45OOJZ1rwwpj1o1_5001

Ödev Belirlemek: “Sayfa 42, 2. ve 3. Alıştırma”

En yanlış yol, ödevin ya da alıştırmanın sayfasını tahtaya yazmaktır. Öğrenciler ne yapmaları gerektiğini anlamadılarsa o ödevi yapmayacaklardır. Sizin apaçık anlaşılır olan herhangi bir ifade, cümle, onlar için son derece belirsiz olabilir. Sonuç olarak herkes hayal kırıklığına uğrayacak, öğrenciler kendilerini tehlikede hissedecek ve öğretmenlerine karşı daha bağımsız bir tavır sergileyeceklerdir.

Ödev verirken çok dikkatli olmalıyız, özellikle de düşük seviyedeki öğrenciler için. (fakat sadece onlar için de değil) Bu demek değildir ki öğrenci yüzüncü kez alıştırma yaptıktan sonra –doğru ya da yanlış– alıştırmayı tekrar çözsün. Bu noktada daha etkili ödev vermek için bazı alternatifler var:

  • Örnek sunmak, öğrencilerin ne yapacaklarını anlamalarına yardımcı ilk maddedir. Mümkünse örnekler öğrencilerle birlikte çözülmelidir.

  • Ödevi açıklamak için birini görevlendirin. Bunu yapması için başarılı bir öğrenciyi seçebilirsiniz. Bu fikir onları test etmez ama görevin sağlıklı bir şekilde anlaşıldığını garanti eder.

  • Öğrencileri gruplara ayırın ve açıklamaları için farklı örnekler verin. Bu, öğrenci görevlendirmekle benzer bir şeydir, fakat özellikle çok zaman gerektiren uzun bir listeye sahipseniz yardımcı olacaktır. Öğrenciler tartışma fırsatı yakalayacak, grubun geri kalanından önce kendi akranlarıyla kontrol yapacak ve bu da onlar için daha rahat bir atmosfer yaratacaktır.

  • Öğrencilere seçenekler sunun. Aynı başlık altında pratik edilecek birçok konuya sahipseniz, kendi ödevlerini seçebileceklerini söyleyin. Onları yönlendirebilirsiniz. Yaptırmak istediğiniz alıştırma numarasını belirleyin. Örneğin:“Sen 15 alıştırmadan 5.yi seçmelisin.” gibi.

Niçin Sonunda?

Dersin sonunda ödev vermek yaygın olarak uygulanan bir durum. Ödev çoğunlukla bir kapanış duygusu verir, bu yüzden tahtaya yazıldıktan sonra öğrenciler kalkabilir ve eve gidebilir. Bu durum yine öğrencilerin beklentisidir. Fakat böyle olmak zorunda değil. Her zaman dersin sonunda ödev vermek gerekli değildir. Bu mükemmel bir duygu yaratabilir, örneğin, dersin ortasında ödev veriyorsun, sonra öğrencilerin serbestçe konuşabiliyor ve sen de diğer konuya geçiyorsun. Değişik bir çerçeveyle sonlandırmak çok yapısal olabilir. Bunun yanı sıra, öğrenciler yapacakları ödevin niçin çok özel olduğunun nedenlerini sağlıklı bir şekilde anlamış olacaklardır.

640x480_5256marlon_karikaturleri_167

Düzeltme

Yaygınca uygulananlara rağmen, ödev düzeltme ve ısındırma aktiviteleri aynı şeyler değildir. Ödev doğrulandığında, öğrenciler çoğunlukla cevaplarını okurlar. Bu, zihinsel ya da bireysel devam eden bir işlem değildir, öğrenciler dahil edilmiş olmaz ve bu yüzden ısındırma işi de yürümez. Fakat ikisini birleştirmek mümkündür, bir taşla iki kuş vurmak yani. Ödev kontrol ederken aynı zamanda ısındırma olarak kullanabileceğiniz bazı oyun önerileri burada:

  • Dikte etmeyi kullanın: Eğer çocuklara ve gençlere eğitim veriyorsanız, bu tip bir düzeltme daha başarılı olacaktır, fakat bazı yetişkin grupları bu meydan okuma durumuyla daha da eğlenebilirler. Öğrencileri küçük gruplara ayırın. Cevap anahtarını sınıf dışına asın. Bir öğrenci sınıfta kaldığında bir diğeri dışarı gider, hatırladığı cevabı sınıfta kalanın kulağına fısıldar. Öğrencileri yön vermeye cesaretlendirin. Aktivite zamanı çok uzayabilir. Eğer gerekirse sonunda cevap anahtarını gösterin.

  • Dilbilgisi ya da kelime açık arttırması: Doğru ya da yanlış ödev cevaplarını arttırın. Bu, ayrıca ödevini yapmamış öğrencilere de düzeltme aşamasında yer alma şansı tanıyacaktır.

  • Kelime hazinesi için adam asmaca ve çengel bulmaca: Her yaş için İngilizce öğretimi sınıflarında oynanan popüler oyunlardır. Bugünlerde çevrim içi pek çok bulmaca da oynanabiliyor.

Ödev kontrolü için daha geleneksel bir yol olan “oda” da kullanılabilir. Çok becerikli (!) öğretmenler her sınıfa farklı bir oyunla gelmeyebilir. Eğer öğrenci özerkliğini destelemek istiyorsanız belki şu verilenleri denemek istersiniz:

  • Akran kontrolü: Öğrenciler kendi aralarında ödevlerini kontrol ederler, öğretmen yakından izler.

  • Cevap anahtarı: Öğrencilere ödev verildiğinde cevap anahtarı anında ya da zamanı geldiğinde verilir. Öğretmen problem alanlarını tanımlamak için sık sık sorular sorar ve geri dönüt verir.

  • Aday belirleme: Öğretmen, cevabı okuması için öğrencilere isimleriyle söz verir.

  • Gönüllüler: Öğretmen öğrencilerden cevapları edinir ya da düzeltmeyi yapılandırmak için gönüllülere soru sorar.

  • Öğrencilerin ödevlerini toplama: Öğrenci ödevlerini topla ve sonrasında geri dönüt ver. Öğretmen için çok iş demek olsa da yaygın problem alanlarını ve iyileştirici işler yapmayı sağlayabilir.

 14132945_untitled

Genel İpuçları

Tutarlı olun. Bir ödev rutini yarat. Her sınıfa mutlaka ödev vermeye özen göster. Eğer ödev arada sırada veriliyorsa, öğrencilerin unutması ve bir tarz oturtmayı başaramaması muhtemeldir.

Gerçekçi olun. Verdiğin ödev miktarını ve zamanın uygunluğunu düşün. 2 sayfa ödev ertesi güne çok fazla olabilir ama gelecek hafta çok olmayacaktır. Öğrencilerinizi siz daha iyi bilirsiniz, onlar için ne kadar ödevin daha iyi olacağına da en iyi siz karar verebilirsiniz.

Esnek olun. Bir ödev rutinine sahip olmak için olabildiğince olumlu ol, şartlara adapte olmaya ihtiyacımız var. Eğer öğrencileriniz dönem sonuna kadar hafta sonları dahil çok yoğunlarsa, onlarla ödev miktarını görüşebilir ya da hiç ödev vermemeye bile karar verebilirsiniz.

Ders günlerine sadık kalın. Ödev kontrolü için özel bir gün belirlemek kullanışlı gelebilir, ama bu öğrenciler için daha çok zaman olduğu anlamına gelecektir.

Gönderen: Nermin Şeker TED Bodrum Koleji Sınıf Öğretmeni

Kaynak: http://www.ikincidort.com/ogrencilerim-odev-yapmiyor/

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s