Aktivitelerde Öğrenci Verimliliğini Arttırmanın Yolları

Posted on Updated on

Aktivitelerde Öğrenci Verimliliğini Arttırmanın Yolları

Öğrencilerin aktivitelere katılımı konusunu ele aldığımızda, katılımın doğru davranış, olumlu duygular ya da bilişsel düşünmeyle şekillendiğini anlamak en doğru başlangıç olacaktır. Bunlar, öğrencinin çok fazla gayret ve yetenek sarf etmeden onun daha çok davranışsal ve duyuşsal anlamda hazır oluşunu gösteriyor.

Bunun ışığında, yapılan araştırma şunu gösteriyor ki aşağıda sizlere sunulan ve birbirine bağlı olan maddeler, aktiviteleri düzenleyip oluştururken öğrencinin davranışsal, duygusal, bilişsel ve akademik yöndeki hazır bulunuşluğunu etkilediğini bizlere gösteriyor.

  1. Aktiviteler Anlamlı Olmalı

Eğer planladığınız aktivitelere tam katılım bekliyorsanız, öğrencilerinizin onları anlamlı bulması çok önemli ve gereklidir. Araştırmalar şunu göstermiştir ki eğer öğrenci, aktiviteyi çaba ve zaman harcamaya değer bulmuyorsa, aktiviteye de sizin memnun kalacağınız ölçüde dâhil olmuyor. Aktivitelerin kişisel olarak anlamlı olmasını istiyorsanız, örneğin öğrencilerinizin önceki bilgi ve deneyimlerini yeni öğrenecekleri bilgiler ile bağlantılı biçimde aktivitelere dâhil edin. Ve yine unutmayın ki aktivitelerin gerçek yaşama olan uygunluğu onların anlamlı kabul edilmesini sağlar.

Aktivitiler anlamlı olmalı

  1. Yeterlik Algısı Oluşturun

Kendi kendine yeterli olabilme terimi kişisel değerlendirmeyi, kişinin aktivitede başarılı olup olamayacağını bilmesi anlamına gelir. (Bunu yapabilir miyim?) Araştırmacılar şunda hemfikir olmuştur ki aktivitelere etkili katılım ve yeterli hissedebilme, bir sonraki aktiviteyi de olumlu etkiliyor. Öğrencilerin aktiviteyi başarabileceklerine dair algılarını güçlendirmek adına şu yollar izlenebilir:

  • Öğrencilerin şimdiki yeterlik seviyelerinin çok az ötesinde bir aktivite seçin.
  • Aktiviteler boyunca öğrencilerin talimatları anladıklarından emin olun.
  • Akranları içinden rol modelleri seçin.
  • Öğrencilerin gelişim göstermesi için mutlaka geribildirimde bulunun.

  1. Özerklik Desteği Sağlayın

Özerklik desteği öğrencilerin kendi davranışlarını ve hedeflerini kontrol edebilme algılarını geliştirir. Öğretmenler, talimatlara ve emirlere uygunluktan ziyade içsel bir kontrol oluşumu sağlamayı başarırlarsa aktivitelere olan katılım doğal olarak artar. Özerklik desteği şu yollarla sağlanabilir:

  • Öğrencilerin fikirlerini, düşüncelerini aktivitelerin akışına dâhil edebilmek.
  • Öğrencilerle iletişimde bilgilendirici bir dil kullanmak.
  • Öğrencilerin aktiviteleri anlamalarını sağlamak adına ihtiyaç duyulan süreyi tanımak.

Özerklik desteği

  1. İşbirliği İçinde Öğrenmeyi Sağlayabilmek

Grup çalışmaları aktivitelere katılımı kolaylaştıran bir diğer etkili faktördür. Öğrenciler birbirleriyle etkileşimli olarak çalıştıklarında verim daha fazla olabiliyor. Çünkü birbirleriyle paylaşımda bulunarak bağlantı kurabiliyorlar. Grup çalışmalarını daha üretken yapmak adına öğrencilerin nasıl iletişim kuracağına ve davranacağına dair bilmeleri gerekenleri sağlamak gerekiyor. Öğretmenin rol model olması bu noktada önemlidir.

 

  1. Olumlu Öğrenci-Öğretmen İlişkisi Kurabilmek

Yüksek kalitede öğrenci-öğretmen ilişkileri öğrenci katılımını sağlayan bir diğer faktör, özellikle zor öğrencilerle ya da sosyo-ekonomik açıdan düşük seviye yer alan öğrencilerle çalışırken. Öğretmenleri ile yakın ve sıcak ilişkiler kurabilen öğrenciler, daha gelişimsel ve kendilerini bir topluluğa ait hissedebiliyorlar. Öğrenci-öğretmen ilişkilerini düzenlemek ve sağlamlaştırmak, şu faktörlerle daha da kolay hale gelebilir:

  • Öğrencilerin sosyal ve duygusal ihtiyaçlarını önemsemek.
  • Olumlu tutum ve coşku sergilemek.
  • Öğrencilere adil davranmak.
  • Yalan söyleme ya da sözünde durmama gibi davranışlardan kaçınmak.

  1. İç Motivasyon Sağlamak

Son olarak, öğrencilerin aktivitelere bakış açısı katılımı sağlayan bir diğer faktör. Öğrenciler aktiviteleri iyi not almak, zeki görünmek ya da ailelerini memnun etmenin dışında gerçekten öğrenmek ve anlamak isteği ile yapıyorlarsa bu gerçekten katılımın artmasını sağlıyor. Bunun için öğretmenler öğrencilerin iyi not almalarından ziyade başarının daim olmasını sağlamak adına çeşitli metotlar düşünmelidirler. Ayrıca kıyas yapmaktan ziyade öğrencinin kişisel ilerleyişi üzerine odaklanmalıdırlar. Ki bu sayede içlerinden yükselecek öğrenme ateşinin ilk kıvılcımı çakılabilsin.

Peki ya sizler aktivitelerinizi oluştururken bu noktaları düşünüyor musunuz? Eğer öyle ise hangilerini daha çok önemsiyor, uyguluyorsunuz? Değilse, siz farklı olarak ne uyguluyorsunuz? Uyguladığınız yöntemlerin, öğrencilerin aktivitelere katılımını arttırmak adına hangi noktalarda işinize yaradığını düşünüyorsunuz?

Kaynak: İKİNCİONDÖRT / http://www.edutopia.org/blog/golden-rules-for-engaging-students-nicolas-pino-james

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s